Меню

08
Чет, Окт

 

 

 

На 30 септември изтича срокът за подаване на коригиращи данъчни декларации от физическите и юридическите лица. Те имат възможност еднократно да коригират данните, които са посочили в годишната си декларация за облагане на доходите на физическите лица или в тази по чл. 92 от Закона за корпоративното подоходно облагане на юридическите.

При откриване на грешка в декларираните данни гражданите и дружествата имат право еднократно и в срок до 30 септември на текущата година, следваща годината на придобиване на дохода, да правят промени чрез подаване на нова декларация.

Физическите лица могат да проверят и да коригират декларираните си данни чрез електронната услуга на НАП „Предварително попълнена данъчна декларация“, достъпна с персонален идентификационен код (ПИК) или електронен подпис (КЕП).

С цел да напомни за тази възможност и необходимостта от корекции, НАП изпраща имейли на граждани, при които е установено разминаване между обявените от тях данни в годишната данъчна декларация и наличните в приходната агенция. Според информацията в НАП, декларирана от работодатели и/или платци на доходи, през 2025 г. тези лица са получили хонорари, финансово подпомагане от Държавен фонд „Земеделие“, приходи от продажби в Интернет и др., но са пропуснали да ги обявят пред Агенцията или са ги декларирали неточно.

Повече информация за попълването и подаването на коригиращи декларации може да се получи от сайта на НАП, в YouTube канала на приходната агенция, както и на телефоните на Информационния център: 0700 18 700 и +359 2 9859 6801 на цена по тарифата на съответния оператор.

 

 

 

Всеки внос на земеделска продукция ще бъде подлаган на засилен контрол от страна на НАП, като ще се проверяват, както и досега, фактурите и реалната стойност на сделките. За това се договориха на среща министърът на земеделието и храните Пламен Абровски и изпълнителният директор на НАП Борис Михайлов. В нея участваха заместник-министрите Янислав Янчев и проф. д-р Крум Неделков, както и зам.-изпълнителният директор на приходната агенция Зоя Габровска и представители на Агенцията.

Министър Абровски посочи, че производители сигнализират за случаи, при които цената във фактурата в държавата, от която е закупена продукцията, се различава от стойността, декларирана при влизането ѝ в България. Като пример беше даден внос на грозде от Гърция, при който, според предоставена информация, продукцията се закупува на значително по-ниска цена, а впоследствие се декларира на по-висока стойност. „Това трябва да бъде проверявано. Искаме да знаем какво реално се случва на пазара и да затегнем контрола. Целта ни е още при започването на следващия сезон и първия внос през месец март, да имаме възможност за реакция“, заяви още земеделският министър.

От своя страна Борис Михайлов заяви, че контролът върху превозите на стоки с висок фискален риск е завишен и то не само близо до границата ни с Гърция, а вече се правят засилени проверки от страна на НАП на товарни превозни средства, в това число и малки бусове.

„При проверки на внос от държави членки на ЕС НАП контролира данъчните документи, проверяват се фактури, документи, придружаващи стоката и други. При необходимост ще се изисква и потвърждение от данъчната администрация на съответната държава“, коментира изпълнителният директор на НАП, като посочи, че българската приходна агенция успешно си партнира с гръцките си колеги и регулярно си обменят данъчна информация.

По време на срещата беше обсъдена и възможността за въвеждане на фискални устройства при търговска дейност от лица, регистрирани като земеделски стопани. Това ще се отнася за случаите, в които лица, регистрирани като земеделски стопани, извършват търговска дейност с цел да се предотврати използването на регистрацията като земеделски производител за прикриване на търговски операции. Производителите ще могат да продават своята продукция на полето без фискален апарат.

Министерството на земеделието и храните ще предоставя на НАП и справки за регистрираните земеделски стопани, включително информация за заявените площи и полученото подпомагане. Ще бъдат анализирани и случаите на регистрирани стопани, при които не се установяват заявени земеделски площи и за които съществува съмнение, че са търговци, регистрирани като земеделски производители с цел да заобикалят изискването за отчитане на продажбите си с касов апарат.

 

 

 

 

 

 

Над 186 000 дружества и еднолични търговци от страната вече обявиха доходите си пред Националната агенция за приходите, повече от месец преди изтичането на крайния срок. Близо 4 000 от тях са дружества от област Хасково. Освен фирмите, годишни данъчни декларации подават и едноличните търговци, както и земеделските стопани, избрали този ред на облагане. На 30 юни изтича срокът, в който е необходимо тези лица да декларират доходите си и да платят дължимия върху тях данък.

До края на юни самоосигуряващите се лица, които извършват дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, едноличните търговци и земеделските стопани, избрали този ред на облагане, трябва да декларират и внесат и окончателните социални и здравни осигурителни вноски. Заедно с годишната си данъчна декларация, те подават и декларация Образец № 6 с общия размер на дължимите за предходната година осигурителни вноски.

30 юни е последният ден и за деклариране и плащане на корпоративен данък (чл. 92 от Закона за корпоративното подоходно облагане), данъка върху разходите, данъка върху приходите на бюджетните предприятия, както и на данъка върху дейността от опериране на кораби.

Подаването на данъчните и осигурителни декларации и документи от страна на дружествата, се извършват онлайн, чрез Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Плащането на дължимите до 30 юни данъци може да се направи онлайн чрез виртуалния ПОС терминал на НАП (е-услугата на приходната агенция за плащане с карти), чрез ПОС терминал във всеки офис на НАП, във всяка банка с попълване на платежно нареждане или вносна бележка за издължаване към бюджета, както и с пощенски запис.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да се получи от сайта на НАП – www.nra.bg или на телефони: 0700 18 700; +359 2 9859 6801 на цена по тарифата на телефонния оператор.

 

 

Почти 1 700 от тях са от Хасковска област

 

 

Близо 47 500 дружества, почти 1 700 от които от Хасково и областта, подадоха годишните си декларации за облагане с корпоративни данъци от старта на кампанията за обявяване на приходите на юридическите лица – 1 март до момента. До 30 юни 2026 г. те трябва да декларират корпоративен данък /по чл. 92 от Закона за корпоративното подоходно облагане/, данък върху разходите, данък върху приходите на бюджетните предприятия, както и данък върху дейността от опериране на кораби. Декларациите се подават изцяло онлайн през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с квалифициран електронен подпис (КЕП).

Срокът за плащане на тези данъци също изтича на 30 юни и може да се направи онлайн чрез виртуалния ПОС терминал на НАП (е-услугата на НАП за плащане с карти), във всяка банка с попълване на платежно нареждане или вносна бележка за издължаване към бюджета или с пощенски запис.

Физическите лица, извършващи дейност като търговци, еднолични търговци и земеделски стопани, избрали този ред на облагане, също подават годишните си данъчни декларации /по чл. 50 ЗДДФЛ/ до 30 юни 2026 г.

В Портала за е-услуги на НАП е достъпна и електронната предварително попълнена данъчна декларация за облагане на доходите на физически лица. Потребителите, които имат персонален идентификационен код (ПИК) или КЕП, могат да се възползват от въведената информация за получени от тях доходи от трудови правоотношения, граждански договори и хонорари, някои доходи от наем, получени суми от продажби в Интернет, данни за закупен стаж и др.

Допълнителна информация за данъчните и осигурителните изисквания може да се получи в сайта на приходната агенция, както и на телефона на Информационния център на НАП: 0700 18 700 или 02 9859 6801 на цена, според тарифите на съответния оператор.

 

 

Технологично обновяване на една от основните информационни системи на Националната агенция по приходите/ НАП/ ще се изворши в периода от 27 до 31 август 2026 г., съобщават от приходната агенция.

В тази връзка от 18.00 часа на 26 август 2026 г. до 31 август 2026 г. няма да бъдат достъпни следните услуги на НАП:

  • плащания с дебитни и кредитни карти на ПОС терминали в офисите на НАП, както и през виртуален ПОС на НАП. Плащанията, наредени към НАП в периода от 18.00 ч. на 26.08.2026 г. до 31.08.2026 г. през банки/доставчици на платежни услуги/пощенски станции, ще бъдат отразени в информационната система на НАП на 31.08.2026 г. с вальор датата, на която са постъпили по сметките на Агенцията в Българска народна банка;

  • подаване на заявление за приоритетно плащане на осигурителни вноски, в това число и за допълнително задължително пенсионно осигуряване;

  • подаване на заявление за промяна на избора за осигуряване от допълнително задължително пенсионно осигуряване в професионален пенсионен фонд във фонд "Пенсии" и в универсален пенсионен фонд във фонд "Пенсии" и във фонд "Пенсии за лицата по чл. 69”;

  • промяна на имейл и телефон за контакт с НАП през електронната услуга „Управление на достъпи и на контактна информация“;

  • потвърждаване на издаден персонален идентификационен код (ПИК).

В този период електронните услуги за подаване на декларации, заявления, искания за удостоверения няма да бъдат спирани, но ще има забавяне при получаване на резултата от обработката им.

В офисите на НАП също ще могат да се подават документи, но клиентите трябва да имат предвид, че същите ще бъдат обработени след 31.08.2026 г.

Информацията за здравноосигурителен статус и справочната информация за размера на задълженията, достъпна чрез електронни услуги от портала за електронни услуги на НАП, ще бъдат актуални по данни, приети в НАП към 26.08.2026 г., включително.

Призоваваме клиентите на НАП да имат предвид периода, в който услугите няма да бъдат достъпни и да придвижат необходимите документи, справки и заявления преди 26 август.

Клиентите могат да получат допълнителна информация на телефона на информационния център на НАП: 0700 18 700 на цена по тарифата на съответния оператор.

 

 

 

Агенцията за социално подпомагане (АСП) започна изплащането на компенсациите от 20 евро заради повишените цени на горивата. Това съобщиха от пресцентъра на ведомството. 

Право на компенсацията имат хора с ниски доходи, които са собственици на моторно превозно средство или изплащат автомобил с договор за лизинг. За да получат помощ от 20 евро, средномесечният им брутен доход за 2025 г. трябва да е до 652,41 евро, колкото е двукратният размер на линията на бедност за миналата година. Проверката на НАП показа, че на тези критерии отговарят 182 856 души, на които помощта ще бъде изплатена автоматично, посочиха от АСП.

За компенсация от 20 евро през март кандидатстваха още близо 45 000 души, които не са получавали социални помощи от АСП през тази година. Техните заявления вече са изпратени към НАП за проверка. След 17 април ще започне изплащането на компенсациите на тези, които отговарят на критериите за отпускане на подкрепата.

Ако мярката бъде активирана и през април, гражданите, подали заявления през март, ще получат компенсацията автоматично, без да е необходимо да подават ново заявление, съобщиха от АСП.

Средната цена на дизеловото гориво на дребно в България намалява с 0,01 евро на дневна база до 1,77 евро за литър към 13 април тази година, сочат данните на Националната агенция за приходите. В същото време средната цена на бензин A95, продаванa на крайните потребители, запазва нивото си от 1,48 евро за литър.

Източник: БТА

 

 

 

 

Остават четири дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 31 март, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката, до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения. Потребителите могат да проверят онлайн за наличието на стари задължения, преди да заявят ползването на данъчната отстъпка.

Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2025 година доходи от трудови правоотношения; граждански договори (хонорари); от наем и други доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, платците, на които са юридически лица; доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“; данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране; получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения. Информация за получените доходи е отразена в съответните приложения на декларацията.

Преди да потвърдят попълнената декларация е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я подадат.

Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2026 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП - https://nra.bg/, в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700 и 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.

 

 

 

 

 

Сходни